Start vandaag met slow fashion

Bij yQ baseren we alles wat we doen op het concept ‘slowshopping’. Het is een term die we hebben bedacht dat is geïnspireerd door ‘slow fashion’, waar het draait om de keuzes die we maken – en dat we daar langer bij stil staan. Maar wat slow fashion eigenlijk? Het stimuleert de consument om te kiezen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit en bewust te zijn van de gevolgen van ‘fast fashion’. Het moet een alternatief bieden voor de massaproductie van goedkope(re) kleding of te dure kleding van grote merken die werken met gigantische marges en inkopen voor de zelfde prijzen als low-budget merken. Centraal staat een tijdloos ontwerp voor een product van hoge kwaliteit dat lang kan meegaan.

Fast fashion is echter heel verleidelijk. Met de komst van ‘snelle’ modeketens is mode makkelijk verkrijgbaar. Binnen 3 tot 6 weken vertalen zij de nieuwste trends door naar collecties in de winkel. Helaas is de impact van deze modesneltrein groot. Door de lage prijzen en snelle productie draagt fast fashion bij aan verspilling, meer afval en oneerlijke productie en arbeidsomstandigheden in de hele keten, in de hele wereld. De milieuvoordelen van slow fashion liggen voor de hand. Doordat kledingstukken langer meegaan, hoeven minder nieuwe producten te worden gemaakt. Dat betekent minder verbruik van grondstoffen en energie – en minder afval en broeikasgassen. Bovendien zijn bij slow fashion-collecties de risico’s van dubieuze arbeidsomstandigheden kleiner, omdat geen sprake is van de ultrakorte levertijden van fast fashion.

Ontstaansgeschiedenis

De ontstaansgeschiedenis van fast fashion gaat terug tot in de industriële revolutie. Met de opkomst van de naaimachine was het mogelijk om mode te maken van bestaande patronen en ontstonden confectiematen. De ontwikkeling van confectiekleding maakte een enorme groei door tijdens de globalisatie in jaren ’80 van de vorige eeuw. Kledingfabrieken verhuisden naar Azië, waar de lonen laag waren en de fabrieken graag de order wilden ontvangen. Door de concurrentiestrijd die tussen de kledingfabrieken ontstond, wilden fabrieken de beste kwaliteit en de snelste levertijd leveren tegen de laagste prijs. Hierdoor werd het mogelijk om mode sneller op de markt te krijgen, voor een relatief goedkope prijs, en werden de collecties sneller gewisseld. Hierbij waren het materiaalgebruik en het productieproces niet van belang.

Fast fashion is door de tijd heen mede door de economische recessie, de behoefte en het koopgedrag van de consument alleen maar gegroeid In 2007 kwam er een tegenbeweging, slow fashion, bedacht door Dr. Kate Fletcher. Zij vond de wegwerpmaatschappij, wat fast fashion stimuleert, verkeerd. Arbeidsomstandigheden en natuurlijke hulpbronnen ontgelden het voor de goedkope kleding met een snelle omloopsnelheid. Om deze reden is de term slow fashion geïntroduceerd. Hierbij gaat het om ontwerp, productie, consumeren en het beter leven, waarbij kwaliteit voor op staat voor een zo lang mogelijke levensduur van producten. Consumenten vinden het een goede vooruitgang als de levenscyclus van kleding circulair is. Dit geldt zeker voor slow fashion aangezien dit een belangrijk onderdeel is.

Beleving

Consumenten hebben niet de beleving dat de gebruikte materialen bij zowel fast fashion als slow fashion biologisch afbreekbaar zijn. Uit secundaire gegevens blijkt dat consumenten bereid zijn om maximaal 25 euro extra te besteden voor een broek van 50 euro, indien zij weten dat het product duurzaam is. 86% van de consumenten zijn niet bereid om opzoek te gaan naar slow fashion, maar moet het te koop zijn in de buurt waar ze normaal ook kleding kopen. De helft van de consumenten zal voor slow fashion kiezen, indien de keus is tussen een fast fashion artikel en een slow fashion artikel. Consumenten weten niet waar ze op moeten letten of een product ook daadwerkelijk slow is en vinden het om deze reden belangrijk dat het duidelijk vermeld staat wat er duurzaam verantwoord is aan het product.

Bron: milieucentraal.nl, textilia.nl, Ilja Jansen (HVA)